© 2016 par Jean-Paul Courchia. Créé avec Wix.com 

Marseille, France, courchiajp@gmail.com

  • Instagram

EXHIBITION AT THE "ARCHIVES" OF MARSEILLE

The photographic collections of the Archives

 

The Municipal Archives holds more than 41,000 photographs (in addition to those kept in the bundles), divided into about sixty photographic collections, the latter representing a large part of the iconographic collections (engravings and prints, plans, drawings, postcards, etc.) of the Archives. 

They come from municipal services (public funds), or from individuals, families, professionals or companies (private funds).

 

Produced by professional photographers (Adolphe Terris, the Neurdein brothers, Jean Giletta, Julia Pirotte, Marcel de Renzis, Louis Sciarli, Marcel Coen, ...) or amateurs (Léon Gazel, Eugène Isnardon, Henri Para, Eugène Duce, Georges Rouard,...), these photographs document, from the 1860s to the present day, the history of the city of Marseille and its inhabitants, but also more broadly that of Provence and beyond, "Marseilles" photographers who have worked throughout France and in foreign countries (Maghreb, Italy, Germany, Scandinavia, Japan,...), on topics as diverse as urban planning, daily life, industry and commerce, leisure and travel, ...

By their variety and richness, these photographic collections complement the textual collections for the knowledge of Marseille and its inhabitants and above all often provide a more sensitive and aesthetic, less administrative and more personal lighting. 

 

Moreover, these photographs represent a real challenge from the point of view of conservation because, resulting from various photographic techniques, they are of all formats and different supports (large prints on isolated paper or in albums, "contact" prints, stereoscopic glass plates, negative or positive glass plates, autochromes, slides, flexible negatives, etc.). 

 

Like all archival documents, they are classified, packaged and described piece by piece or by large groups. Listed in series Fi (for "iconographic collections"), they are communicated in the reading room, in the form of originals or digital copies and available in part on the Archives' website. 

Les fonds photographiques des Archives

 

Les Archives municipales conservent plus de 41 000 photographies (outre celles conservées dans les liasses), réparties en une soixantaine de fonds photographiques, ces derniers représentant une grande partie des fonds iconographiques (gravures et estampes, plans, dessins, cartes postales, ...) des Archives. 

Elles proviennent des services municipaux (fonds publics), ou de particuliers, familles, professionnels ou entreprises (fonds privés).

 

Réalisées par des photographes professionnels (Adolphe Terris, les frères Neurdein, Jean Giletta, Julia Pirotte, Marcel de Renzis, Louis Sciarli, Marcel Coen, ...) ou amateurs (Léon Gazel, Eugène Isnardon, Henri Para, Eugène Duce, Georges Rouard, …), ces photographies documentent, des années 1860 à nos jours, l’histoire de la ville de Marseille et de ses habitants, mais aussi plus largement celle de la Provence et bien au-delà, des photographes « marseillais » ayant oeuvré dans toute la France et en pays étrangers (Maghreb, Italie, Allemagne, Scandinavie, Japon, …), sur des thématiques aussi diverses que l’urbanisme, la vie quotidienne, l’industrie et le commerce, les loisirs et voyages, ...

Par leur variété et leur richesse, ces fonds photographiques complètent les fonds textuels pour la connaissance de Marseille et de ses habitants et surtout apportent souvent un éclairage plus sensible et esthétique, moins administratif et plus personnel. 

 

Par ailleurs, ces photographies constituent un véritable défi du point de vue de la conservation car, issues de techniques photographiques variées, elles sont donc de tous formats et de supports différents (grands tirages sur papier isolés ou en albums, tirages « contacts », plaques de verre stéréoscopiques, plaques de verre négatives ou positives, autochromes, diapositives, négatifs souples, …). 

 

Comme tous documents d’archives, elles sont classées, conditionnées et décrites pièce à pièce ou par grands ensembles. Cotées en série Fi (pour « fonds iconographiques »), elles sont communiquées en salle de lecture, sous forme d’originaux ou de copies numériques et disponibles en partie sur le site internet des Archives.